جسم ما متشکل از استخوان هایی با اندازه های متفاوت است که ساختار اصلی بدن مارا تشکیل میدهد. مفصل ها مکان هایی از بدن هستند که استخوان ها در کنار یکدیگر قرار میگیرند. آنها از جمله نقاط بدن هستند که همواره در معرض آرتروز می باشند.هرجفت از استخوان های ما در جایی که باهم مفصل می شوند از طریق کپسول مفصلی که یک پرده بافتی محکم است، پوشانده میشوند.

همچنین در انتهای هر دو استخوان که در مفصل به یکدیگر متصل شده اند، یک بافت سخت و منعطف به نام غضروف وجود دارد که به واسطه ی مایع غلیظی که درون مفصل قرار گرفته کمی لیز شده و سبب کاهش اصطکاک بین دو سطح مفصلی میشود، که به این مایع، مایع مفصلی گفته می شود. با توجه به موارد ذکر شده ،آرتروز مفصل زانو یکی از مشکلات شایع در درد های استخوانی می باشد که به دلیل تحلیل رفتن غضروف های انتهای استخوان ها ایجاد می شود و رفته رفته فاصله ی مفصلی کاهش می یابد. آرتروز زانو شایع ترین نوع آرتروز در سراسر جهان است .

از عوامل ایجادکننده ی آرتروز زانو ، افزایش سن، نوع شغل ،اضافه وزن و چاقی، ژنتیک ، برخی از فعالیت های ورزشی نامناسب ، عمل جراحی، عدم تحرک کافی ،استفاده از کفش نا مناسب ، بلند کردن اشیا سنگین و بیش از حد سرپا ایستادن می باشد. آرتروز زانو معمولا با بروز علائمی از قبیل : ایجاد درد در هنگام برخواستن از خواب، پس از انجام کار ، ایجاد صداهایی در ناحیه زانو، ورم زانو و ایجاد درد و ناتوانی در هنگام صاف کردن زانو ، همراه می باشد. تشخیص صحیح و زود هنگام آرتروز زانو موجب جلوگیری از آسیب دیدگی شدید شده ، روند درمانی سریع تر پیش میرود و پیشرفت بیماری کاهش می یابد. عدم تشخیص و درمان به موقع آرتروز زانو ، به طور شدیدی موجب ناتوانی و یا حتی منجر به عمل جراحی می شود.

آرتروز زانو با مراجعه به پزشک و معاینه توسط او تشخیص داده می شود .پس از تشخیص این مشکل، علاوه بر درمان های نوین ، شما میتوانید با تغییر در سبک زندگی و استفاده از درمان های خانگی ، جلوی پیشرفت این عارضه را بگیرید. علاوه بر این میتوانید برای بهبود درد خود از تمرینات بدنی روزانه استفاده کنید که این تمرینات انواع متعددی دارد .

به منظور انجام درمان خانگی آرتروز زانو، روزانه به مدت حداقل ٣٠ دقیقه فعالیتهایی را انجام دهید که سبب افزایش دامنه حرکت مفصل زانو شود. علاوه بر این شما می توانید از روش های آب درمانی برای بهبود درد خود استفاده کنید. مزیت این روش نسبت روش اول در درمان آرتروز زانو این است که افرادی که دچار درد زیاد بوده و قادر به انجام فعالیت های ورزشی معمولی نیستند می توانند از این نوع درمان استفاده کنند .پس با توجه به مزیت های گفته شده برای این روش استفاده از استخر با آب گرم را در برنامه ورزشی خود قرار دهید تا روند درمان آرتروز شما سریعتر شود.

به عنوان راه حل سوم برای درمان خانگی آرتروز، باید در صورت داشتن اضافه وزن اقدام به کاهش آن کنید .تحقیقات بسیار زیادی نشان داده است که این روش تأثیر بسیار زیادی در بهبود آرتروز زانو دارد . پس با توجه به این موضوع بهتر است کالری مصرفی روزانه تان را مرتب چک کرده و از مصرف مواد غذایی چرب و شیرین که انرژی بالایی دارند خودداری کنید.

علاوه بر روش های فوق می بایست برای بهبود آرتروز زانو ، تغییراتی در رژیم غذایی ایجاد کنید و برای وعده های غذایی خود محدودیت هایی را از قبیل عدم استفاده از مواد غذایی التهاب آور ، قائل شوید .علاوه بر این می بایست مصرف امگا٣ را که نقش مهمی در التیام مفاصل دارد ، افزایش دهید . همچنین میتوانید از رژیم های غذایی مدیترانه ای (شامل ماهی ، سبزیجات، غلات کامل و چربی های سالم)و هم چنین چای سبز استفاده کنید. تمامی این رژیم های غذایی گفته شده نقش بسیار زیادی در روند درمان آرتروز دارد.

خواب مناسب به عنوان پنجمین درمان خانگی آرتروز زانو مطرح می شود. شرایط خوابیدن نقش بسیار مهمی در بهبود درد های مفصلی دارد. درمان بعدی استفاده از کمپرس آب گرم و سرد می باشد. استفاده از کمپرس آب گرم موجب کاهش درد و استفاده از کمپرس آب سرد باعث کاهش تورم و التهاب می شود.

هفتمین راه حل پیشنهادی استفاده از سنجد است که تأثیر شگفت آوری در بهبود آرتروز زانو و پوکی استخوان دارد. به این صورت که مقداری سنجد را آسیاب کرده و روزانه چند قاشق غذاخوری از آن را به همراه آب میل کنید .درمان هشتم برای بهبود این نوع آرتروز این است که به مفصل زانو به مدت ١٢ تا ٢٤ ساعت استراحت دهید و از وارد کردن فشار به آن نقطه و انجام کارهای سنگین اجتناب کنید.

درمان خانگی بعدی که در جهت بهبود درد و درمان آرتروز زانو استفاده می شود ، استفاده از وسایل کمکی می باشد. کفش های طبی ، عصای کمکی، بندهایی که برای بستن مفصل استفاده می شود، نمونه هایی از این وسایل می باشد .این وسیله ها موجب کاهش درد آرتروز زانو می شوند. نکته بسیار مهم در استفاده از این وسایل استاندارد بودن آنها براساس قد و وزن هر شخص می باشد.

در پایان ، می توان از ماساژ درمانی که موجب بهبود گردش خون و کاهش درد میشود در راستای بهبود درد آرتروز زانو استفاده کرد . به این صورت که با استفاده از روغن زیتون و نارگیل با فشار ملایم ماساژ داده شود . از آنجایی که مفصل زانو ی به دلیل وجود این عارضه آسیب پذیر و حساس شده است ، نحوه ماساژ و میزان فشار وارده بسیار مهم می باشد و در صورت نیاز بهتر است انجام آن را به متخصص این حوزه بسپارید. نکته قابل توجه اینکه ، چنانچه انجام این کار موجب وخیم تر شدن درد شود ، باید آن را متوقف کرده و از راه حل های دیگر استفاده کرد.

علاوه بر درمان های خانگی فوق ، باید از انجام یک سری از فعالیت ها از قبیل حمل اشیا سنگین ، نشستن طولانی مدت پشت رایانه ، استرس و تنش های عصبی شدید به شدت اجتناب کرده تا روند درمانی آرتروز سریعتر صورت گیرد. در آخر با توجه به موارد ذکر شده بهتر است قبل از ابتلا به آرتروز زانو ، مراقبت هایی را انجام داده تا از بروز این آرتروز جلوگیری شود .