فتق و یا بیرون زدگی دیسک کمر به آن دسته از بیماری هایی تبدیل شده است که رنج سنی مبتلایان آن به شدت کاهش یافته است. و شمار زیادی از افراد 20 تا 40 سال به آن مبتلا می شوند.از آنجایی که کمر عضو بسیار حساس و پرکاربرد و حیاتی بدن محسوب می شود، ابتلا به این عارضه در جوانی بسیار آزار دهنده می باشد. به همین منظور و در جهت پیشگیری از ابتلا به دیسک کمر ما قصد داریم در این مقاله در مورد دیسک کمر، عوامل ابتلا به دیسک کمر،راه های پیشگیری از دیسک کمر، علائم دیسک کمر اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم تا با آگاهی از آنها خطر ابتلا به این عارضه را کاهش داده و از بروز آن جلوگیری کنید.

دیسک کمر چیست؟

بین مهره های کمر انسان غضروف هایی قرار دارد که به آنها دیسک گفته می شود. کمر انسان دارای 5 مهره می باشد که 5 غضروف و یا دیسک در میان آنها قرار دارد. دیسک کمر از جنس آب و پروتئین می باشد و ساختار ژله ای مانند دارند. دیسک ها وظیفه ی محافظت از مهره های کمر را در برابر فشارهای وارد شده دارند و وجود آنها باعث تسهیل در حرکت مهره های کمر می شود.

پس با توجه به آنچه که گفته شد، همه ی افراد دارای دیسک کمر هستند و این یک بیماری محسوب نمی شود اما به دلیل سادگی در بیان این بیماری آن را به اختصار دیسک کمر می نامند. زمانی این یک بیماری است که دیسک ها دچار فتق و یا بیرون زدگی شوند.

علائم دیسک کمر چیست؟

بیشتر مشکلاتی که در دیسک کمر اتفاق می افتد در قسمت مهره های تحتانی کمر می باشد ، اگرچه ممکن است در گردن نیز ایجاد شود. علائم دیسک کمر و نشانه های ناشی از این عارضه بستگی به جای دیسک دارد. آنها معمولاً در یک طرف بدن تأثیر می گذارند.

درد در ناحیه پاها: اگر دیسک کمر در قسمت تحتانی کمر باشد ، معمولاً بیشترین درد را در باسن، ران، مچ پا، انگشتان پا و ماهیچه پا و لگن احساس خواهید کرد. ممکن است در قسمتی از پا نیز درد داشته باشید. این درد ممکن است هنگام سرفه ، عطسه یا حرکت به سمت موقعیت های معینی به پاهایتان سرایت کند. درد ناشی از این عارضه اغلب نقطه ای و شدید و همراه با سوزش توصیف می شود.

بی حس شدن و مور مور شدن در نقاطی از بدن: افرادی که دیسک کمر دارند اغلب دچار بی حسی و یا مور مور شدن در قسمت هایی از بدن هستند که اعصاب آسیب دیده در آنجا تاثیر می گذارند. و به دلیل آنکه آسیب دیده هستند سبب بی حسی در آن نقاط بدن می شوند. همانطور که در مقاله بی حس شدن دست ها به دیسک کمر به عنوان یکی از دلایل بی حس شدن دست ها اشاره شد.

ایجاد حس ضعف: ماهیچه هایی که با اعصاب آسیب دیده در تعامل هستند، رفته رفته ضعیف می شوند. این یکی از علائم دیسک کمر می باشد که در صورت بروز آن می تواند منجر به لنگ زدن شما شود و یا بر توانایی شما در بلند کردن و یا نگه داشتن وسایل تأثیر بگذارد. در صورت مشاهده ی هرگونه از این علائم و ماندگاری و تشدید آنها شما باید به یک متخصص ارتوپد خوب جهت درمان سریع مراجعه نمایید.

عوامل دیسک کمر چه می باشد؟

عوامل دیسک کمر از جمله مواردی است که شما میبایست به منظور جلوگیری از دیسک کمر و تبعات ناشی از آن رعایت کنید. فتق دیسک غالباً نتیجه یک سایش تدریجی ، مربوط به پیری و پارگی به نام دژنراسیون دیسک است. با افزایش سن، دیسک های شما کمتر انعطاف پذیر می شوند و مستعد پارگی هستند.

بیشتر افراد نمی توانند علت را تشخیص دهند. بعضی اوقات ، استفاده از عضلات کمر به جای عضلات پا و ران برای بلند کردن اجسام سنگین می تواند به بیرون زدگی دیسک کمر منجر شود. به ندرت یک واقعه آسیب زا مانند افتادن و یا ضربه به پشت منجر به دیسک کمر می شود.

عوامل خطرزایی که می توانند خطر فتق دیسک کمر را افزایش دهند عبارتند از:

وزن: وزن بیش از حد بدن باعث ایجاد فشار اضافی روی کمر شما می شود.پسبه منظور جلوگیری و یا درمان دیسک کمر خود میبایست به فکر تناسب اندام خود باشید.

اشتغال: افرادی که در شغلشان فعالیت جسمی زیادی دارند ، در معرض خطر بیشتری برای بروز مشکلات کمر هستند. بلند کردن و کشیدن و فشار دادن اشیا به صورت مکرر، خم کردن پهلوها و پیچاندن آنها نیز می تواند خطر ابتلا را افزایش دهد و از عوامل دیسک کمر به شمار میرود.

ژنتیک: برخی از افراد مستعد ابتلا به این عارضه هستند.

سیگار کشیدن: عده ای بر این باورند که سیگار کشیدن باعث کاهش اکسیژن رسانی شده و باعث تخریب سریعتر آنها می شود.

علائم دیسک کمر در افرادی که وضعیت حادی دارند به شرح ذیل می باشد:

  • درد شدید
  • بی حسی یا ضعفی که میتواند فعالیتهای روزانه شما را مختل کند.
  • اختلال عملکرد مثانه یا روده و بی اختیاری در دفع ادرار

راه های پیشگیری از دیسک کمر چیست؟

ورزش: ورزش منجر به تقویت عضلات ستون فقرات و کمر شده و از دیسک کمر جلوگیری می کند.

حفظ وضعیت بدن در شرایط استاندارد: این اقدام به عنوان یکی از راه های پیشگیری از دیسک کمر محسوب شده و باعث کاهش فشار روی ستون فقرات و دیسک های شما می شود. همواره در هنگام نشستن، و ایستادن پشتتان را صاف نگه دارید و از خم ایستادن جلوگیری کنید.اشیاء سنگین را به درستی بلند کنید و اگر یک فعالیت مداوم و طولانی که با کمردر ارتباط است و شما روزانه آن را انجام میدهید در بین انجام آن کمی به بدنتان استراحت دهید.

وزن: تناسب اندام خود را به منظور پیشگیری از دیسک کمر حفظ کنید. وزن بیش از حد فشار بیشتری به ستون فقرات و دیسک ها وارد می کند و باعث حساسیت بیشتر به فتق می شود.شما باید سبک زندگی خود را تغییر دهید و یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.به همین منظور حتما به دنبال یک متخصص تغذیه خوب باشید.

ترک سیگار: از مصرف هرگونه مواد مخدر و سیگار خودداری کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر دردتان رو به کاهش باشد و به نقاط دیگر بدن شما سرایت نکند شما میتوانید از درمان هایی که در مقاله دیسک کمر گفته شده است استفاده کنید. در غیر اینصورت اگر درد کمر شما از ناحیه پایتان عبور کند و شدید و ماندگار باشد و یا اگر دچار بی حسی، سوزن سوزن شدن یا ضعف هستید، باید به یک پزشک ارتوپد خوب و قابل اطمینان مراجعه نمایید.